Hallå igen, Stockholms stad!

Illustration: Ola Skogäng

Här är konsekvenserna av Stockholms stads beslut att införa en “stadsmiljözon” i Gamla stan - ett nytt begrepp som introducerades av trafikborgarrådet Lars Strömgren sommaren 2023.

Stadsmiljözonen som infördes i stället för Miljözon klass 3 håller på att ta knäcken på både företagare och boende i Gamla stan. Borttagandet av 130-150 parkeringsplatser och 130 fastskruvade parkbänkar, blomkrukor och granitblock på gatorna i syfte att “levandegöra” Gamla stan orsakar enorma konsekvenser i vardagen för hårt arbetande företagare och boende.

Se En Företagares Vardags hjärtskärande film om Gamla stans ende torghandlare - en företagare som under 16 års tid levandegjort Mälartorget sex dagar i veckan men som inte längre kan parkera i närheten av sitt torgstånd.

Se också den film som en boende i Gamla stan gjort om den livsfarliga trafikmiljön som uppstått till följd av de nya trafikhindren på Stora Nygatan. Gående och cyklister på väg till skola och arbete trängs med stressad nyttotrafik som måste hinna leverera mellan kl 06-11 innan trafiken stängs av,

Hur ska verksamma och boende kunna levandehålla Gamla stan när politiken slår sönder människors vardag?

 

En Företagares Vardag:

”Det politiska styret i Stockholm kör över småföretagarna!

Stockholms småföretagare känner sig överkörda och ignorerade av stadens politiska ledning. Trots hårt arbete och livsnödvändig verksamhet i stadens kärna, är det många som upplever att deras röster inte blir hörda och att politiska beslut fattas utan att deras vardag eller behov beaktas.

Torghandlaren uttrycker sin frustration:

- De var inte här
- De har inte kollat
- De har inte frågat
- De har ingenting

Orden vittnar om en känsla av att vara bortglömd och åsidosatt. När beslut fattas över deras huvuden, som att plötsligt avskaffa parkeringsmöjligheter, påverkas deras arbete och möjlighet att driva sin verksamhet drastiskt.

Torghandlaren berättar att han nu varje dag tvingas leta efter parkering över hela stan, vilket slösar bort dyrbar tid som kunde ha lagts på verksamheten. Många av dessa företagare jobbar långa dagar, från tidiga morgnar till sena kvällar.

En av dem beskriver sin dagliga rutin: "Jag går upp klockan tre på morgonen för att hämta grönsaker och sedan åka till Gamla Stan jag jobbar sex dagar i veckan och hinner knappt träffa min familj."

Trots detta arbete är det få politiker som verkar ta sig tid att besöka dessa företagare, ta del av deras vardag eller försöka förstå deras verkliga behov. Istället fattas beslut som innebär stora förändringar, som att ta bort parkeringsplatser, vilket försvårar deras möjligheter att både driva verksamhet och hantera det logistiska kring transport och varuleveranser.

För många innebär detta att de nu måste köra runt i timmar varje dag för att hitta en plats att parkera. Det är inte bara tidskrävande, det är även stressande och leder till ineffektivitet i deras verksamheter.

Vad krävs för förändring? Småföretagarna i Stockholm efterfrågar inte orimliga åtgärder.
De vill bara bli hörda och att deras behov tas i beaktande när förändringar genomförs i staden.

En enkel sak som tillgång till parkeringsplatser kan vara avgörande för hur deras verksamheter fungerar och om de överhuvudtaget kan fortsätta verka.

I nuläget upplever de att dialogen med politikerna är obefintlig.

"Jag behöver hjälp. Jag behöver en plats där jag kan lämna min bil och sedan jobba. Men ingen verkar bry sig."

Politikerna måste ta ansvar. För att en stad ska fungera och blomstra, behöver alla delar av samhället samspela. Småföretagarna utgör en viktig del av Stockholms identitet och ekonomi, men om de inte får stöd och rätt förutsättningar riskerar många att tvingas stänga ner sina verksamheter.

Frågan är nu om stadens politiska ledning kommer att lyssna och göra något åt situationen. Småföretagarna kan inte vänta längre – de behöver handling, inte bara tomma löften.”

Småföretagarnas Riksförbund

En Företagares Vardag

 

Gamla Stans Företagarförening:

God morgon Stockholms stad !

En vanlig tisdagmorgon i oktober kl 8:45 i stadsmiljözonen Gamla stan: barn och boende är på väg till skola och arbete, och nyttotrafiken levererar varor till de många restaurangerna, vars uteserveringar placeras ut efter 11. Fordonstrafik i Gamla stan är endast tillåten kl 06-11 och då ska all nyttotrafik hinna leverera, lossa, lasta, hämta avfall och tömma fettavskiljare mm.

Här på Stora Nygatan, inre Gamla stans enda breda gata, har parkbänkar skruvats fast på gatan och blomsterurnor samt granitblock placerats ut för att ”ge plats för gående, cyklister och levandegöra Gamla stan”.

Resultatet: ett livsfarligt trafikkaos på morgonen med långa bilköer, ingen kommer vidare innan bilen framför har lossat/lastat, samtidigt som gående och cyklister (även från motsatt riktning) kryssar mellan de stressade yrkesförarna vars arbete försvåras. Andra lastbilar tar samtidigt nya smitvägar i andra delar av Gamla stan - som den stora lastbil som samma tisdagmorgon fastnade i det trånga hörnet Västerlånggatan / Tyska brinken.

Hur lång tid behöver ni ansvariga politiker på er för att agera för att justera de värsta misstagen och göra gatumiljön trygg också under morgontimmarna? Kritiken från medborgare och näringsliv är massiv redan. Utvärdering pågår - men att agera nu på den här farliga miljön borde väl ändå vara en no-brainer? Eller vad säger ni, Lars Strömgren, Karin Wanngård och Clara Lindblom och era partikollegor som fattade beslut om att införa stadsmiljözonen?

(Tack till Katie, boende i Gamla stan som filmade sin väg i morse).

hashtag#stadsmiljözon hashtag#miljözon hashtag#stockholm

Föregående
Föregående

En Företagares Vardag: Gamla stans torghandlare Bashkim Dabiqaj

Nästa
Nästa

Mitt i: “Posten försvinner från Gamla stan – hänvisar till city”