Remissvar om införande av Miljözon klass 3 (KS 2023/1449)

Inför Kommunfullmäktiges slutliga beslut (preliminärt i april 2024) om införande av Miljözon klass 3 i City per 2024-12-31, har Trafiknämndens förslag varit ute på remiss. Ett flertal branschorganisationer, både formella remissinstanser och organisationer som inte tillfrågats, har lämnat remissvar - så också vi i Gamla Stans Företagarförening.

Bild hämtad från Stockholms stads information om Miljözon klass 3. Här finns också genomförandebeslutet som låg till grund för remissen, samt Trafikkontorets konsekvensanalys att läsa.


Gamla Stans Företagarförenings remissvar:

Gamla Stans Företagarförening är en ideell förening med över 100 medlemsföretag - många av oss är småföretagare - verksamma i Gamla stan. Vi har noga satt oss in i och engagerat oss i frågan sedan våren 2023, då vi via media fick kännedom om de ursprungliga planerna att införa Miljözon klass 3 i Gamla stan och del av City. Vi medverkar också sedan i somras i två av Stadens miljözonsprojekt, dels Förstudie för lyckat införande av Miljözon klass 3 i Gamla stan, dels systemdemonstratorn SNABBSAM, Snabb Omställning av Trafiksystemet Tillsammans.

Gamla stans Företagarförening är inte formell remissinstans, men som representanter för näringslivet i ett område som tidigare varit aktuellt för miljözon klass 3 och i omedelbar närhet till det nu påverkade området i City, finns anledning att framföra vårt perspektiv.

Vi ställer oss helt bakom Svensk Handels remissvar och delar till fullo den konsekvensanalys som Organisationssamverkan gjort (bifogas som bilaga).

Det råder ingen tvekan om att konsekvenserna för handel och besöksnäring kommer att bli förödande vid ett införande av Miljözon klass 3 enligt förslaget. Tillgången till fossilfria fordon för godstrafik är alldeles för låg – enligt stadens egen konsekvensutredning 3% lätta lastbilar, 8% skåpbilar och 12% stora lastbilar. Trafikkontoret föreslår i sitt tjänsteutlåtande att ”Aktörer med godstransporter till området som inte klarar kraven behöver antingen skaffa fordon som möter kraven, överlåta uppdraget till någon annan eller sluta ta uppdrag i området”. När transportörer väljer bort uppdrag i miljözon klass 3 skärs livsnerven av för handel och besöksnäring i området.

Förslaget att beviljas dispens genom att beställa godkända fordon innan 30 juni 2024 (d v s inom den närmaste femmånadersperioden) visar på häpnadsväckande brister på insikt om det rådande konjunkturläget och allvarliga situationen för många i näringslivet. Konkurstalen skenar och många företagare, inte minst småföretagarna, inom handel och besöksnäring befinner sig i allvarlig kris: svag försäljning, kostnadsökningar till följd av inflationen, skenande hyror, höjda räntor för lån och skatteanstånd samt trög eller utebliven återhämtning efter pandemin.

 Från fastighetsbranschen rapporteras om ökande vakansgrad och enligt Objektvision har antalet lediga butikslokaler i Stockholm rusat med 35% på ett år. I en tid då många företag kämpar för sin överlevnad torde utrymmet för att kunna nyinvestera fossilfritt för att säkra upp 88%-97% av dagens godstransporter, vara kraftigt begränsat. Ett införande av miljözon klass 3 enligt förslaget riskerar att på kort tid kväva de företag vars existens är beroende av godsleveranser och persontransporter med t ex långfärdsbuss. En alltför forcerad tidsplan för omställning riskerar att försvåra för den mångfald av verksamheter som riksintresset Gamla stan behöver. Vi kan inte nog understryka vikten av friktionsfria godsleveranser också i väntan på att en fossilfri fordonsflotta mognar och laddinfrastruktur kommer på plats.

Vi vill också lyfta fram risken för negativ påverkan på både luft och trafikmiljö i Gamla stan då köerna förväntas öka p g a begränsningen som planeras införas i Klaratunneln. När 72% genomfartstrafik inte längre äger tillträde till området i City och måste välja andra vägar, ligger Centralbron, Munkbroleden och Skeppsbron nära tillhands söderöver. För Centralbron utreds dessutom dedikerad bussfil och busshållsplats, enligt Stadens senaste budget. En ökning av stillastående eller långsamtgående trafikköer riskerar att försämra för Gamla stans inre delar som sedan länge har anpassat till sig en egen miljözon med fordonsförbud 19 timmar per dygn.

För oss som är verksamma i en snart 800-årig handelstradition och värnar det levande kulturarvet Gamla stan, är det obegripligt att stadens styre föreslår åtgärder med minimala förutsättningar för ett lyckat genomförande i alla dess delar, oavsett om området är City eller annat närliggande område på tur inför en utvidgning.

Det är ett oerhört ansvar som vilar på de folkvalda ledamöterna i Kommunfullmäktige inför beslutet om Miljözon klass 3. 


Gamla stan, 1 februari 2024

Styrelsen för Gamla Stans Företagarförening

Bilaga: Svensk Handels remissvar samt Organisationssamverkans Konsekvensutredning
(Organisationssamverkan består av Svensk Handel, Visita, Fastighetsägarna Stockholm, Företagarna, Transportföretagen samt Sveriges Bussföretag. Organisationerna tog fram en egen konsekvensanalys som komplement till Trafikkontorets konsekvensutredning).


Föregående
Föregående

Mitt i Stockholm: “150 parkeringsplatser ryker i Gamla stan”

Nästa
Nästa

GP Debatt: ”Inflationshyror hotar jobb inom handel och besöksnäring