Resultat från CLOSERS förstudie om godstransporter
Den Vinnova-finansierade förstudien kring godstransporter i Gamla stan, med eller utan miljözon klass 3, har nu avslutats. Projektet har letts av Lindholmen Science Park / CLOSER i samarbete med Logeco, MoveByBike, Ragn-Sells, Scania, Stockholms hamnar, Stockholms stad, Sveriges åkeriföretag, Widriksson. Vi i Gamla Stans Företagarförening har medverkat som s k referensaktör.
Som nästa steg har Stockholms stad har valt ut dels en s k “superlastplats”, dels en s k “mobil samlastningshubb” (container med boxar) att placeras vid Munkbron där parkeringsplatserna ska försvinna under våren enligt beslut i Stockholms stads budget 2024.
För mer information om Stockholms stads planer, läs Slutrapporten samt se presentationen från resultatkonferensen här:
Gamla Stans Företagarförening kommenterar:
Det är bra att förstudien har samlat representanter från de aktörer som är berörda och involverade i godstransporter i Gamla stan, och väldigt viktigt att dialogen fortsätter för ett lyckat resultat.
Idén om en mobil samlastningshubb i form av en container i den kulturhistoriskt känsliga miljön i Gamla stan övertygar inte, vare sig funktionellt eller estetiskt. Vi anser att man i stället bör söka en lokal som lämpar sig för samlastningshubb för att minska trafiken inne i gränderna för de minsta varuleveranserna.