Resultat från CLOSERS förstudie om godstransporter

Den Vinnova-finansierade förstudien kring godstransporter i Gamla stan, med eller utan miljözon klass 3, har nu avslutats. Projektet har letts av Lindholmen Science Park / CLOSER i samarbete med Logeco, MoveByBike, Ragn-Sells, Scania, Stockholms hamnar, Stockholms stad, Sveriges åkeriföretag, Widriksson. Vi i Gamla Stans Företagarförening har medverkat som s k referensaktör.

Bild från Lindholmen Science Park / CLOSER.

Som nästa steg har Stockholms stad har valt ut dels en s k “superlastplats”, dels en s k “mobil samlastningshubb” (container med boxar) att placeras vid Munkbron där parkeringsplatserna ska försvinna under våren enligt beslut i Stockholms stads budget 2024.

För mer information om Stockholms stads planer, läs Slutrapporten samt se presentationen från resultatkonferensen här:

https://closer.lindholmen.se/projekt/resultat-och-rekommendationer-vid-inforande-av-miljozon-klass-3-i-staden

Gamla Stans Företagarförening kommenterar:

Det är bra att förstudien har samlat representanter från de aktörer som är berörda och involverade i godstransporter i Gamla stan, och väldigt viktigt att dialogen fortsätter för ett lyckat resultat.

Idén om en mobil samlastningshubb i form av en container i den kulturhistoriskt känsliga miljön i Gamla stan övertygar inte, vare sig funktionellt eller estetiskt. Vi anser att man i stället bör söka en lokal som lämpar sig för samlastningshubb för att minska trafiken inne i gränderna för de minsta varuleveranserna.

Föregående
Föregående

Hallå, Stockholms stad! Nu är ni ute och cyklar!

Nästa
Nästa

Mitt i Stockholm: “150 parkeringsplatser ryker i Gamla stan”